Kanelbullar och gnäll....

GNÄLL är nog dagens ord.... Jag återkommer till det.... :S

Igår åkte vi till Familia i Hyllinge för att handla lite saker till dopet. När vi ändå var där så tänkte jag att det är väl lika bra att ta med mina jeans som jag köpt på Zäta som var trasiga. Det var tyget som hade gått sönde längst med en söm i grenen.

Jag hade tidigare löpt ett annat par byxor där som hade gått sönder på samma vis men eftersom jag slängt kvittot på det paret jag köpte där förra gången så kunde de inget göra. Men denna gången hade jag kvittot med mig.

När jag kommer fram så konstaterar tjejen i butiken att byxorna inte går att reparera. Hon kontrollerar om det finns ett annat par i samma storlek, men de är tyvärr slut.
Hon ringer sedan butiken i stan och kollar om de finns i lager där, vilket de tyvärr inte gör.

Hon berättar då att hon har samma byxa men att den då kostar 499Kr iställer för 280Kr som jag betalade för mina. Jag menar då på att vi kanske kan byta byxorna så jag får en motsvarande byxa, vilket man har rätt till enligt konsumentköpslagen. Då hävdar tjejen i kassan att så inte är fallet utan att jag måste betala mellanskillnaden. Jag förklarar att jag själv jobbar i butik och känner till gällande regler och menar på att vi kan lösa det genom att jag byter mot nya byxor. Men det gick hon inte med på.

Hon ringer sin chef och hör sig för men han säger nej. Jag menar då på att då får hon betala ut körersättning och så betalar jag resterande av mellanskillnaden för att mötas på halva vägen så att säga. Man vill ju inte bråka i onödan. Man vet ju själv hur tråkigt det är med kunder som klagar.

Hon ringer då sin chef igen och han VÄGRAR!!!!

Hon lämnar då över telefonen till mig och jag presenterar mig och möter total tystnad i telefonen. Jag förklarar hur det ligger till och DÅ svarar motparten att jag har FEL FEL FEL!!!

Jag förklarar att jag varit i branchen i över 9 år och känner väl till vad som gäller och inte. Jag förklarar att det är motsvarande produkt som gäller men att jag går med på att mötas på halva vägen för att vara hövlig. Men då förklarar personen för mig att jag inte vet vad jag pratar om och att om jag jobbat inom branchen så länge borde ha bättre koll.

Jag föklarar att det kallas goodwill och att han gott kan lösa problemet med en ERSÄTTNINGSPRODUKT som det rör sig om. Han menar på att de nya byxorna har ett högre inköpspris och att han då inte kan lösa problemet. "-Dessutom ÄR det goodwill att du får dina pengar tillbaka och har använt byxorna gratis", slänger han då ur sig. 

Jag nämner då körersättning och han börjar då bli riktig ohövlig och förklarar för mig att jag inte har rätt till nån ersättning what so ever! Och om jag inte tror honom så jag gå till konsumentombudsmannen.

Jag förklarar då för honom att han just mist en kund och bad om att få hans namn så att jag visste vem jag pratat med.

Han berättar då lite överlägset att han heter Markus och ÄGER STÄLLET, så det så.

Jag lägger på luren och ber att få pengarna tillbaka. Jag berättar för tjejen i kassan att det var synd att det inte gick att lösa eftersom jag har trivts med att handla av dom.

Jag tackade henne för hjälpen och förklarade att hon hade gjort vad hon kunde och att jag var tacksam för det. Hon kunde ju inte hjälpa att hennes chef inte känner till vare sig konsumentköpslagen eller ordet kundservice.
Så åter igen, Tack till dig som jobbade i butiken Zäta igår.

Och till Markus, killen som ÄGER STÄLLET...:


Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
  • utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
  • inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
  • prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
  • andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."

(utdrag från konsumentverkets hemsida)





Hur som helst så gick vi vidare in och handlade på citygross. Efter en liten stund började bebisarna gnälla (här kommer lite av gnället). Vi härdar ut och får handlat det mesta. Vi skyndar sen ut i ammningsrummet (varför detta namn??) och matar bebisarna. Skyndar vidare ut i bilen. Emma går sen in för att lämna vagnarna och bebisarna börjar då gråta hysteriskt. Emma springer snabbt förbi McDonalds och köper ngra cheeseburgare och så åker vi vidare till mina föräldrar.

Tanken var sen att JAG skulle baka kanelbullar där eftersom mammas kök är bättre förberett för detta än vårat. Nu blev det dock inte riktigt så. Bebisarna var (ja, gissa vad) gnälliga igen. Så min underbara supersnälla mamma bakade hela 79 kanelbullar. Sen åt vi alla (utom lillebror som sov) kvällsmat ihopa och sen åkte jag, Emma och bebisarna hem. Vi var hemma efter midnatt nån gång. Inatt har det inte blivit mycket sömn och bebisarna har GNÄLLT hela dagen och har bara velat vara i famnen hela tiden. :S Vi somnade hela gänget i sängen och sov väl en halvtimme eller nåt. När jag vaknade hade jag en sprängande huvudvärk och bägge bebisarna skrek hysteriskt. :S

Vi gick ut och gick en runda och hamnade till slut på netto och köpte lite mjölk.

När vi kom hem så skulle vi egentligen laga mat men det blev inte matdax förrän vid halv 10 för att små bebisar gnällde:(

Sen har där varit mer gnäll under denna inspirerande dag som har varit ett väldigt onödigt gnäll... Och NÄ, det var INTE Emma eller jag som gnällde. Väljer att inte berätta mer i detta skede då det bara blir en massa mer gnäll då.

Så nu är man kanontrött och bebisarna vaknar väl vilken minut som helst och vill ha mat. Får väl väcka Emma med som somnat i soffan framför tv:n. Hon är så underbar min älskade fästmö!!! Emma har faktiskt namnsdag idag.... Eller vänta... Klockan är över midnatt nu så det var alltså igår hon hadxe namnsdag. Grattis igen älskling!!

Idag ska jag hämta mina barn i Helsingborg. Underbart!!!

Nä, dax att blanda lite mat till hungriga bebisar, mata dom, borsta sina tänder och så somna i sängen och försöka sova till nästa hungerattack från bebisarna som lär inträffa ungefär 2½ timme senare :S

natti!!

Kommentarer
Postat av: Christina och Berndt

De verkar vara jobbigt.Hoppas att det lugnar sig.

2009-07-24 @ 15:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0